Renhet - Taharah
Profeten (`alayhi assalatu wassalam) sa: "Allah aksepterer ikke rituell bønn uten renhet." [Sunan Abu Dawud 59]
For at ens ghusl [rituelt bad] skal være gyldig, må vannet nå hele kroppen. Dette inkluderer også munnen og inn i nesa opp til nesebeinet. Det holder altså ikke med en vanlig dusj hvis man ikke vasker munnen og nesa så langt det lar seg gjøre uten vansker. Å vaske munnen lar seg gjøre enkelt ved at man drikker litt vann. Man må også passe på å få vann til huden der det er dekket med hår, f.eks. øyenbrynene.
Fard i wudu' [rituell vask] er:
[1] å vaske ansiktet fra toppen av panna til bunnen av haka, fra det ene øret til det andre
[2] å vaske armene til og med albuene
[3] å stryke med en våt hånd [masah] over minst 1/4 av hodet
[4] å vaske føttene til og med anklene
Uten disse fire kriteriene er ikke wudu' gyldig. Det er mulig å gjøre masah over visse typer sokker som oppfyller noen spesifikke kriterier. Ved wudu' kan man gjøre masah over hud som er så dekket med hår at man ikke kan se huden, f.eks. ofte øyenbrynene og kinnskjegget (tettheten varierer fra person til person). Det er ingen tidsgrense for varigheten av wudu', altså brytes ikke wudu' av at det kun har gått flere timer, sålenge man ikke bryter den av andre grunner.
Blant de vanligste årsakene til at wudu' blir brutt er:
[a] utgangen av noe som helst gjennom kjønnsorganer eller anus
[b] at det renner puss eller blod fra andre steder av kroppen (når det gjelder blod i munnen må det være mer blod enn spytt i munnen for at wudu' skal brytes av det)
[c] å sove (som er ulikt fra å kun døse, der man ville vært i stand til å forstå temaet i en samtale i rommet man er i) enten liggende eller lenende mot noe
[d] å le så høyt under en salah (gjelder ikke salat al janazah) at en annen person kunne ha hørt det
Tørr rituell renselse [tayammum] kan man gjøre når man ikke har mulighet til å få tak i vann. Obligatorisk i tayammum er:
[1] intensjon om å gjøre tayammum
[2] å gni begge hendene på noe fra jorda
[3] å gni ansiktet slik som i wudu'
[4] å gni begge hendene på noe fra jorda igjen
[5] å gni armene slik som i wudu'
Det man skal gni hendene med, skal ikke kunne bli til aske hvis det brennes, ikke være en plante, og ikke være valsbart (altså kan det heller ikke være metall). Det som bryter wudu', bryter også tayammum, i tillegg til at det blir brutt av at vann blir tilgjengelig for en.
Selv om vi kanskje anser noe som fysisk skittent [wasikh], er det ikke sikkert at det er rituelt urent [najis]. F.eks. vil det være gyldig å be med motorolje på seg, men ikke med en viss mengde blod på seg. Dersom man har noe najasah på seg eller klærne man skal be med, og det totale området med den rituelle urenheten tilsvarer mengden av en dirham (4-5 gram ved fast stoff eller ca 5 cm i diameter), er det obligatorisk å rense det området før man kan be med det. Dersom det er mindre enn størrelsen av en dirham, er det unnskyldt og vil ikke ugyldiggjøre ens salah, men det er likevel anbefalt å rense det før man ber.
Dersom man er sikker på at man har gjort wudu', men usikker på om man har brutt den, er ens wudu' ennå gyldig. Dette er pga et fiqh-prinsipp som sier at sikkerhet ikke oppheves av usikkerhet.
Kilder:
The complete purificatory bath (ghusl)
The complete ablution (wudu)
http://www.sunnipath.com/resources/Questions/QA00002395.aspx
http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00003538.aspx
http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00001960.aspx
http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00001408.aspx
http://daruliftaa.com/question.asp?txt_QuestionID=q-20224321